Prima parcare supraterană din Suceava, la Kaufland
Prima parcare supraterană din municipiul Suceava ar putea fi construită anul viitor pe strada Universității, într-o zonă ultra-centrală, printr-o investiție privată.
Solicitarea autorizării acestei investiții a fost făcută de Kaufland România, pentru magazinul din Suceava, deschis din 2006, care este în continuare în topul celor mai profitabile din țară, datorită poziționării sale în mijlocul orașului.
Documentația pentru realizarea unei parcări supraterane cu două niveluri, care să asigure în total 413 locuri de parcare, a fost depusă la Primăria Suceava, dar până la obținerea autorizației de construire mai este necesară parcurgerea unor pași, inclusiv aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu într-o ședință de Consiliu Local.
Conform solicitării depuse de reprezentanții Kaufland, construirea parcării supraetajate este prinsă la un loc cu lucrări de modificare, extindere și modernizare a actualului magazin, realizarea unor amenajări exterioare, refacerea asfaltului, modificarea fațadelor, inclusiv a reclamei magazinului.
Practic, ar fi vorba de o reconfigurare totală a spațiului utilizat în prezent ca parcare, care ar transforma vechiul magazin într-un fel de mall cu parcare pe două niveluri, dar și cu mai multe spații comerciale, în special zone cu produse de mâncare și cafenele.
Acesta este noul concept de „open mall” al companiei, care vrea să transforme vechile magazine, extinderea galeriilor comerciale făcându-se prin containere special amenajate, care găzduiesc magazine ale chiriaşilor în incinta parcării.
Prima unitate Kaufland care a fost modificată astfel este în București, pe Barbu Văcărescu, intenția companiei de a extinde acest concept în țară fiind anunțată clar.
„Acest pas este startul pentru «mall-urile »noastre. Este un proiect de implementare a viziunii de food-to-food connect şi parte din demersul nostru constant de a oferi o experienţă completă de cumpărături. Oamenii au nevoie de mai mult şi mai actual. De aceea, continuăm procesul de reinventare a hypermarketului, prin toate iniţiativele inovatoare din ultima perioadă” a spus Andrei Secreţianu, Director Închirieri/Vânzări B2B, Kaufland România, în momentul inagurării primului open mall.
Recent, Kaufland România a lansat şi ideea amenajării primei reţea de grădini urbane comunitare, transformându-şi acoperişurile şi exteriorul parcărilor în spaţii verzi cultivate cu legume, fructe, plante aromatice şi flori, care pot fi folosite de comunitate.
Parcare publică sau condiționată de cumpărăturile în magazin?
O posibilă piedică în realizarea planurilor celor de la Kaufland ar putea veni din partea administrației locale, mai exact a Consiliului Local, în funcție de cum va fi permis accesul sucevenilor la locurile de parcare.
Anii anteriori, cei de la Kaufland, deranjați de faptul că parcarea din fața magazinului este folosită și de cei care nu sunt clienții lor, ci merg la Piața Mică sau la Centrul Comercial Zimbru, de lângă ei, au solicitat cu insistență să li se permită montarea unui sistem de bariere și contorizare a timpului de staţionare, pentru ca proprietarii autovehiculelor care depăşesc două ore de ocupare a unui loc de parcare să fie puşi la plată. Nemulțumirea acestora viza și faptul că locuitorii din zonă îşi lasă maşinile în parcare atât ziua cât şi noaptea, ceea ce limita accesul către magazin a potențialilor lor clienți.
Solicitările repetate le-au fost respinse de administrația locală, deoarece atunci când au aprobat construirea magazinului şi chiar l-au facilitat, prin măsurile luate, a fost faptul că odată cu respectiva investiţie se creau 316 locuri de parcare publice, într-o zonă în care lipsa acestora devenise deja o problemă gravă.
De altfel, în momentul în care Kaufland a apărut în Suceava, în 2006, strada Universităţii era cu sens unic, în ideea ca benzile laterale să poată fi utilizate pentru parcarea maşinilor.
Una dintre concesiile făcute de autorităţi celor de la Kaufland a fost tocmai transformarea străzii Universităţii din stradă cu sens unic în arteră de circulaţie cu două sensuri, mergând pe ideea că locurile de parcare create rezolvă parţial problema cu care se confruntau anterior.
De altfel, conform aprobării date de Serviciul Poliţiei Rutiere în 2006, când s-a deschis Kaufland, una dintre condiţiile impuse a fost ca hipermarketul „să asigure, în mod continuu, indiferent de oră, facilităţi de parcare pentru traficul indus, inclusiv pentru cel de deservire, în curtea obiectivului”.
În prezent, conducerea Kaufland încearcă să descurajeze folosirea parcării de către cei care nu îi sunt clienți prin impunerea unui termen de staţionare limitat la 2 ore, având agenți de pază care asta fac de dimineața până seara – urmăresc ce mașini vin, pleacă și unde se duc cei care coboară din ele, în regulamentul de funcționare a parcării find prevăzută blocarea roților și achitarea unei taxe de 100 de lei „pentru deblocarea autovehiculului care staţionează în parcare în afara perioadei de efectuare a cumpărăturilor ca şi în celelalte situaţii non-contractuale”.
Cosmin ROMEGA