Cel mai modern vagon CFR ajunge de azi la Suceava
Începând de luni, în Gara Burdujeni din municipiul Suceava dar și pe traseele CFR din județ va putea fi văzut și probat un vagon model, de clasa a II-a, dotat cu echipamente și tehnologii moderne. Acesta va circula atașat la garniturile de tren aparținând CFR Călători pe liniile cu trafic intens.
Prezența sa la Suceava, timp de o săptămână, se datorează campaniei naționale #SEPOATE, inițiată de cea mai mare federație sindicala din CFR, Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, prin care se atrage atenția asupra condițiilor precare în care a ajuns calea ferată din România. Acest demers, unic în mișcarea sindicală din România, este însoțit de o petiție online - www.petitieonline/sepoate și de o campanie de strângere de semnături offline.
Lansarea locala a campaniei #SEPOATE are loc luni 6 noiembrie, începând cu ora 13.00, în stația CFR Suceava – Burdujeni.
Ținta inițiatorilor campaniei este să ajungă la nu mai puțin de două milioane de semnături care să susțină o petiție online pentru introducerea în Proiectul de țară, inițiat de Președintele României, necesitatea investițiilor obligatorii în calea ferată și în toată infrastructura de transport a României.
Demersul lor urmărește și obținerea unui consens din partea tuturor decidenților din politică și administrație, pentru a-i convinge că fără investiții capitale și plasate corect, Calea Ferată Română va muri.
Pentru această campanie, CFR a pus la dispoziția Federației Sindicale, cu titlu gratuit, un vagon de clasa a doua, modernizat în România, care va călători, câte o săptămână, către cele 8 regionale CFR din țară. Cei care călătoresc cu acest vagon adaptat exigențelor europene beneficiază de scaune ergonomice, mochetă, internet, radio, TV.
Imaginea CFR, afectată de serviciile feroviare deficitare
După Revoluția din 1989, România a rămas cu una dintre cele mai mari, dense și utilizate rețele de căi ferate din Europa, dar, în același timp, a rămas în urmă cu întreținerea acestei infrastructuri. Acest lucru, combinat cu decăderea economică din anii 1990, cauzată de trecerea țării la economia de piață, a condus la intrarea companiei CFR într-o relativă perioadă de declin. Câteva rute mai puțin circulate, mai ales în zonele rurale, au fost desființate, iar materialul rulant, achiziționat în mare parte în anii 1970, a intrat într-o perioadă lungă, care nu a presupus reparații. Imaginea CFR-ului, atât în țară, cât și în străinătate, a avut mult de suferit din cauza serviciilor feroviare de proastă calitate.
Cererea pentru transportul feroviar din România, măsurată în kilometri parcurși/pasager, este de două sau chiar trei ori mai mică în comparație cu alte țări. Media UE-27 este de 650 km/pasager/an, în timp ce indicatorul echivalent pentru România este cu 66% mai mic.
Cosmin ROMEGA