6,9 pe scara Richter - o comedie zguduitoare, care a rulat cu sala plină la Cinema Modern
Pereții Cinematografului Modern, din Suceava, s-au zguduit vineri seara. Nu de cutremur, ci de hohote de râs. „6,9 pe scara Richter”, cel mai nou film al reputatului regizor Nae Caranfil, arhicunoscut pentru producții precum „Filantropica”, „Restul e tăcere” sau „Asfalt Tango” s-a dovedit a fi din plin o comedie zguduitoare, pe măsura numelui atribuit. Sucevenii au râs, până la lacrimi, l-au urmărit cu sufletul la gură și cu mintea iscodind febrilă prin episoadele filmului vieții lor, pentru că fiecare din noi se regăsește, măcar parțial, în personajele care-l populează. Poate că asta e cea mai de preț calitate a filmului lui Nae Caranfil – te face să râzi și să plângi, măcar în sinele tău, să gândești și să te pui în pielea personajelor, identificându-te cu ele și trăindu-le emoțiile, ca pe ale tale. Asta e atingerea de geniu a baghetei regizorale, care transformă într-o comedie spumoasă o dramă, a individului dar și a societății în general. E un film care, după ce îl vezi, te face să dorești să-l revezi, ceea ce nu se întâmplă prea des, nici măcar la filme cu un buget imens, cât PIB-ul României pe un an de zile, care transmit imagini „tari”, dar nu emoții.
Privilegiul ca sucevenii să urmărească filmul abia lansat pe marile ecrane, în prezența legendarului regizor Nae Caranfil, un om cu o modestie impresionantă, dar și a talentatei și frumoasei actrițe Maria Obretin, interpreta rolului principal feminin – nevrotica Kitty, li se datorează celor de la Radio As, care, în parteneriat cu Primăria Suceava, au organizat această premieră de gală, cu două proiecții succesive.
Nae Caranfil și legătura sa specială cu Suceava
Pentru a ajunge la film, spectatorii au trecut printr-un culoar uman, de tineri frumoși, cu flori în mână, iar la intrarea în sală au fost preluați de alți tineri, care i-au condus la locurile lor.
Invitații speciali ai evenimentului au fost prezentați celor din sală chiar înainte de proiecția filmului, fiind întâmpinați cu flori de Angela Zarojanu, în calitate de reprezentant al municipalității sucevene.
Cu această ocazie Nae Caranfil a rememorat unica sa vizită de până acum la Suceava.
„Îmi amintesc că am fost o dată în viața mea la Suceava, eram copil și o însoțeam pe mama mea, care era jurnalistă, trimisă pe teren. Fiind invitată la o partidă de pescuit am văzut pentru prima dată cum e să pescuiești pe lac și am prins primul și unicul pește din viața mea. Era foarte mic. Seara am fost în restaurantul hotelului iar mama mea i-a rugat, din partea mea, pe cei de la bucătărie, să gătească acel peștișor. În momentul în care l-au adus am ținut neapărat să-l împart cu toți cei din restaurant. Fiecare a primit un vârf de furculiță. Acum am făcut un film ceva mai mare, care sper să vă ajungă la toți. Vreau să-l împart cu voi”!, a spus Nae Caranfil, în aplauzele publicului, înainte de a se stinge luminile, pentru a începe filmul.
Comedia apocaliptică
După ce hohotele de râs și aplauzele de final au încetat, sucevenii s-au revăzut cu Nae Caranfil și Maria Obretin, care au venit în fața lor, pregătiți să răspundă întrebărilor sau să înfrunte criticile spectatorilor.
Întrebat de ce a pus un astfel de nume filmului, Nae Caranfil a răspuns, simplu:
„Am citit undeva că 6,9 pe scara Richter este magnitudinea de la care clădirile cu risc seismic din București riscă să se prăbușească. Și mi s-a părut o cifră interesantă”.
Discuțiile au scos la iveală amănunte interesante, „din culisele” operei cinematografice:
„Ideea filmului a încolțit în 2010, când toată lumea începuse să vorbească pe la radio, televiziuni și alte canale media despre sfârșitul lumii, programat să aibă loc pe 21 decembrie 2012, când se încheia calendarul mayaș. Am vrut să fac o comedie apocaliptică, care să aibă premiera în data respectivă. Lucrurile nu au mers așa cum am gândit eu, pentru că a primit finanțare un proiect mai vechi, încât filmul acesta a stat un pic la dospit, până prin 2015”, a explicat Nae Caranfil, care semnează nu doar scenariul şi regia, ci şi muzica şi versurile.
Nae Caranfil: „Un musical nu se poate face în România”
Felicitat de unii spectatori pentru că a realizat un musical, regizorul a replicat:
„6,9 pe scara Richter nu este un musical. Este o comedie realistă, în care niște oameni își propun să facă un musical. Ce a ieșit se poate vedea. Mi-am dorit și îmi doresc în continuare să fac un musical, dar un asemenea gen nu se poate face în România, ar fi un obiect lipsit de valoare economică. Este un gen scump, care necesită mulți bani, iar rezultatul nu poate fi vândut nicăieri, nici în țară, nici peste hotare. Un musical în limba română nu s-ar vedea nici măcar în Bulgaria. Măcar cu filmul acesta am reușit o coproducție România- Bulgaria -Ungaria”.
„Vă mulțumim, ați fost un public minunat!” le-a transmis Nae Caranfil, după ce s-au încheiat discuțiile cu cei din sală, apoi, precum o gazdă bună, i-a condus la ușă pe spectatori, luându-și la revedere de la ei.
Viciu nou - sacrificiu pe altarul artei
Cu ochi strălucitori și cu emoții de școlăriță aflată la examen – publicul fiind examinatorul cel mai critic, Maria Obretin a răspuns întrebărilor acestora, dezvăluind din provocările și dificultățile asumării rolului soției lui Tony, personajul principal.
„Fumatul a fost o problemă pentru mine, pentru că sunt nefumătoare, iar la prima zi de filmare m-am trezit că trebuia să fiu profund vicioasă și a sărit întreaga echipă pe mine, că nu fumez și se vede...Am fumat o noapte întreagă, cu toată echipa, toți îmi dădeau câte o țigară, până m-am descurcat cu acest viciu, descoperit acum, la a doua tinerețe”, a spus ea, în amuzamentul publicului.
Cosmin ROMEGA